سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بر شهوت چیره شو، تا حکمتت کامل گردد . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 87 دی 3 , ساعت 6:57 عصر

- (فلا یوذین)

(حجاب و چادر برای آن است که تا زنان مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.)

وقتی زن کاملاً خود را پوشاند، و با پاکدامنی در جامعه و محل تحصیل و کار ظاهر شد، دیگر چشمها به طرف او خیره نخواهد شد و از خطرات در امان خواهد ماند. و مردم به دیده احترام به او می‌نگرند. و اگر زن خود را نپوشاند و در اجتماع و محل کار و تحصیل با بدحجابی و برهنگی و اداء و اطوار رفت و آمد نمود. سبب جلب نظر بعضی از مردان و جوانان آلوده به خود، و شنیدن حرفهای زشت و ناپسند از طرف آنها خواهد شد. و گاهی هم مورد هجوم و حمله بعضی از مردان آلوده قرار خواهد گفت. و در بعضی مواقع جان و آبرویش را از دست خواهد داد.

 

§ پیام چهارم

بشارت و امید

شاید کسی در اثر نداشتن آگاهی مرتکب گناهان زیادی از جمله گرفتار گاه بدحجابی شده است، و به خاطر همین گناه جامعه و جوانان بسیاری را آلوده کرده است، اکنون که متوجه شده وجدانش او را زجر می‌دهد، و پیش خود می‌گوید چه کنم؟ آیاخداوند مرا می‌بخشد یا نه؟ در این جا خداوندمهربان می‌فرماید:

«و کان الله غفوار رحیما»

(خداوند بخشنده و مهربان است)

در واقع خداوند بزرگ به بنده‌اش می‌فرماید: ای بنده گناهکارم که پشیمان شده‌ای و از ته دل توبه کرده‌ای نه تنها گناهت را می‌بخشم بلکه به خاطر توبه و اعمال خیری را که انجام می‌دهی درهای رحمتم را برایت می‌گشایم.

 

§ پیام پنجم

سرچشمه رحمت و فیض

1- از اینکه فرمود: (یا ایها النبی قل) ای پیامبر بگو، استفاده می‌گردد که رسول خدا(ص) واسطه فیض و رحمت بین مردم و حضرت حق‌تعالی است و به وسیله او دستورات الهی به ابلاغ می‌گردد.

 

§ پیام ششم

وظیفه اول مربیان جامعه

2- از اینکه در اول آیه فرمود: (قل لازواجک) ای پیامبر بگو به همسرانت و بعد دختران پیامبر و زنان مومنان را مورد خطاب قرار داد. شاید بتوان استفاده نمود که:

انسانی که نقش رهبری و مربی و معلم را در جامعه به عهده دارد قبل از هر کسی باید خانواده خود را اصلاح نماید. برهمین اساس اول به همسران رسول گرامی اسلام(ص) خطاب شد.

 

 

 

 

 

§ پیام هفتم

محور تربیت

و نیز از (قل لازواجک) استفاده می‌شود که مادر نقش محوری واصلی را در تربیت فرزندان دارد، لذا اگر مادر باتقوی بود معنویت او معمولا در دخترش ار می‌گذارد و به خاطر همین اول همسران مورد خطاب حق‌تعالی قرار گرفته‌اند.

 

§ پیام هشتم

مربیان جامعه و همسرانشان

و همچنین از (قل لازواجک) استفاده می‌گردد همانطوری که مردم از کسانی که نقش رهبری و هدایت جامعه را به عهده دارند انتظاراتی دارند، از همسران آنان نیز توقعاتی را دارند و آن است که بهترین الکو در جامعه باشند. برهمین اساس شاید قرآن کریم اول همسران رسول‌خدا(ص) را مورد خطاب قرار داد. جهت اطلاع به سورة احزاب آیات 28 الی 32مراجعه فرمایید.

 

§ پیام نهم

نزدیکترین فرد به شوهر

ای اینکه خداوند حکیم همسران پیامبر(ص) را در اول آیه ذکر کرد احتمال دارد به خاطر آن باشد که زن معمولاً نزدیکترین فرد به شوهر می‌باشد.

 

 

 

§ پیام دهم

حفظ ناموس جامعه و رسالت انبیاء

شاید از قراردادن زنان مومنان در کنار زنان و دختران پیامبر(ص) بدست می‌آید تمام زنان مسلمان به منزله ناموس پیامبر(ص) هستند و یکی از اهداف رسالت رسول خدا(ص) که حفظ عفت و سوق دادن ناموس جامعه به سوی پاکدامنی بود. بنابر همه مردم و مسؤولین نظام وظیفه دارند به رسول گرامی(ص) اقتداء کنند و جامعه را به سوی غیرت و پاکدامنی هدایت کنند.

 

پوشش و رابطه اعضاء خانواده با یکدیگر از نظر قرآن کریم

دربارة آشکار کردن زینت برای محارم می‌فرماید:

3- «یا ایها الذین امنوا لیستاذنکم الذین ملکت ایمانکم والذین لم یبلوا الحلم منکم ثلاث مرات من قبل صلوه الفجر و حین نضعون ثیابکم من الظهیره و من بعد صلوه العشاء ثلاث عورات لکم لیس علیکم و لا علیهم جناح بعدهن طوافون علیکم بعشکم علی بعض کذالک یبین الله لکم الایات و الله علیم حکیم».

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدمتکاران و فرزندان شما- که به حد بلوغ نرسیده‌اند باید در سه وقت برای ورود به منزل(محل خواب) از شما اجازه بگیرند: قبل از نماز صبح، نیمروز وقتی که لباسهای معمولی خود را بیرون می‌آورید، و بعد از نمازعشاء. این سه وقت مخصوص شما است، ولی بعد از آن گناهی برشما و برآنان نیست که بدون اجازه وارد شوند...

آری، در محیط منزل افراد خانواده با هم محرم و آزاد هستند، .ولی باید گفت این آزادی بدون قید و شرط نیست و نباید به نام آزادی و محرم بودن، زن و دختر جلو فرزند و برادرش با هر لباسی که دوست دارد رفت و آمد کند.

 

رسول خدا(ص) فرمودند:

وقتی پسر و دختر به سن ده سال رسیدن محل خواب(رختخواب) آنها را از هم جدا سازید.

امام صادق(ع) به یکی  از خواهران محمدبن ابی‌عمیر فرمود:

«...اذا عدت اخوتک فلا تلبسی المصبغه».

وقتی که به دیدار برادرت رفتی لباسهای رنگارنگ و تحریک‌آمیز برتن نکن.

 

مجازات افراد مزاحم

افرادی که در کوچه و خیابان مزاحم زنان می‌شوند، به شدت باید مجازات شوند:

قرآن کریم می‌فرماید:

«لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فی المدینه لنغرینک بهم ثم لایجاورنک فیها الا قلیلا».



لیست کل یادداشت های این وبلاگ